Att behålla motivationen

Vikten, att gå ner i vikt, behålla vikten och göra det på ett bra sett. Igår tog jag en powerwalk på 45 minuter, idag tog jag en på nästan 2 timmar. Men ja, det är typiskt mig, börja hårt och sen tappa motivationen.

motivational-quotes-1

Men hur börjar man lagom? När det känns minsta lilla motigt, hur finner man orken att gå ändå? Jag vet ju att vi körde en powerwalk varje morgon på minst en timme då vi startade W8-fight, men jag minns inte hur lång tid det tog innan det blev som en naturlig start på dagen.

Jag måste hitta bra vägar att gå, för de jag hittat är långa, eller – den kortaste är 3,5 km och den längsta är 9,6 km. Men att hitta nya vägar känns viktigt, jag har nu 4 olika rundor, men den ena skulle jag behöva gummistövlar för att gå nu, vilket inte känns så lockande att gå 7 km i gummistövlar.

Sen att gå samma väg varje dag känns tråkigt, plus att det blir roligare för Dipp att gå lite nya vägar. Sen skulle jag behöva gå ensam också, eller med Bror, men utan hund för då kan vi prata på ett annat sätt.

Av någon anledning så pratar vi “bättre” om man säger när vi går, men minsta lilla vi pratar när Dipp är med så passar hon på att göra saker som vi inte direkt uppskattar plus att hon lättare drar iväg om vi inte har full uppsikt över henne. Plus att man kan passa på att ta en massa fina bilder.

Ena vägen, där har jag sett till räv 2 gånger och det vore kul att få på bild. Men motion och motivation, hur gör ni? Känns det vettigt att köra på varje dag från början eller ska man kanske “mjukstarta”?

Fan, jag måste ju gå ner i vikt, dessa kilon som jag la på mig som inlagd är Inte kul och jag måste bli av med den vikten som jag gick upp. Jag vill kunna variera min träning med mer än promenader, men har inte råd med gym, plus att gym inte är min grej.

Burpees i all ära, men grannarna under skulle nog undra vad vi pysslar med, squats gjorde nytta men mitt ena knä uppskattade det inte alls. Plankan kanske, men mer?

Nå väl, jag ska försöka hitta på något mer, men tar gärna emot tips av dig

10 thoughts on “Att behålla motivationen

  1. För mig brukar det bli lite lättare om jag bestämmer vilka dagar och tider. Dock blir det svårt om jag har ont för då kan jag inte träna, sen blir det inte av nästa dag.. Svårt det där.

    • Jag har tänkt att försöka mig på ett schema, men en del av mig vill bestämma själv och den andra Kräver fasta rutiner, så det blir sån jävla kaos där. Har dock en aktiv hund så bara det borde ju vara motivation nog, men jag skulle nog hellre vilja gå utan hund för så fort hon stannar så har jag svårt att få upp tempot igen, så gå ensam eller med min man vore det bästa.
      Försöka komma ut det första jag gör när jag vaknar på morgonen

      • Du skulle inte kunna att gå ut ett par timmar efter du har varit ut med hunden? Så kan du kanske ta 30 min där du går för dig själv och fotograferar alternativt promenerar med din man? Sen om du vill gå längre så kan du kanske utöka med tiden? Bara lite tips 🙂

  2. Tänk, jag går också alltid upp i vikt under inläggningar. Så himla drygt!! Tack och lov brukar kilona sakta men säker rinna av när man väl är hemma och vardagen är igång igen. Hundpromenader är bra! Men som du säger… Svårt att få ett bra tempo. det är ju såååå mycket kul att nosa på hela tiden.
    Fortsätt bara var bestämd med dig själv. En dag i taget. Tror inte man skall sätta för långa mål. Typ… Jag skall väga xx kg i påsk. För mig är iallafall risken att det först går överstyr och sen blir det ingenting.
    En dag i taget. När den dagens träning är gjord kan man planera nästa träningstillfälle….

    • Jag går inte efter att ha gått ner till ett visst datum, visst att man skriver att man vill gå ner typ 0,5-1 kg i veckan, men jag ska fokusera på att få en rutin till träning/motion.
      Jag har gjort ett schema som jag ska försöka följa, jag ska publicera det så kan du kommentera om det ser vettigt ut 🙂

  3. Haha neeeej messmör är läskigt=p Det är konsistensen jag inte fixar. Men mesost oh yes och tunnbröd, knäckebröd eller den norska lompan. Den varianten med potatis.

    Vad har du för skor förutom gummistövlarna? Är det några som går att smörja in? Jag har nämligen ett skovax som jag inte använder (det är lite mörkfärgande så man behöver ha svarta/bruna skor) som är asbra men över så om det är så att du har skor i något som tål att kletas på så kan du lätt få det.

    • Mesost har jag faktiskt inte testat, säger jag och skäms 😉

      Skor, grejen är den att när jag går så reser sig sortån vid varje steg, så det blir hål i dom. Men i de andra så använder vi samma fett som man har till hästsaker, typ tyglar och sadlar, det regelbundet plus impregnering.
      Sen har jag ett par Kanonbra kängor, men på sidan har det blivit ett konstigt hår, det ser ut som att någon skurit med kniv, men de sitter jättebra plus att det är jättebra grepp.
      Men min man har haft liknande och han tog en massa textillim och sen fettet på det, så de håller tätt, problemet är att skaftet är för lågt, jag vill gärna ha kängor med högt skaft, men det är så dyrt med bra kängor.

      Dessa är typ de billigaste jag hittade i en butik som finns i Borås

    • Jag fick som tips av min syster som tränar mycket att jag ska börja med 3 gånger i veckan, så det får bli powerwalk, sen utöka efter ett tag
      Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *