Sjukgymnastik hemma

Jag har ju haft problem med ryggen i många år, gick hos naprapat en gång i veckan och har även fått akupressur.. Och även gått på sjukgymnastik. Det har hjälpt till viss del, men nu – så fort jag gör något så känner jag av ryggen. Var ute och skottade snö innan och direkt kände jag av svanken.

Jag har även problem med mitt ena knä, när jag går ner för trappen så hör man hur det krasar. Har gått på sjukgymnastik även för det. Kontaktade vårdcentralen igår och jag fick en tid till läkaren och hon kommer eventuellt skicka en remiss för röntgen just för att sjukgymnastiken inte har gjort någon nytta.

Men jag ska börja träna hemma tänkte jag, har googlat bilder på övningar för rygg och knä. Så detta ska jag syssla med här hemma. Men max varannan dag. Har gjort övningar för knät men gör jag varje dag så gör det jätteont efter några dagar så jag kommer köra max varannan dag.

Vad tror ni…? När vi har hämtat mina saker från Viskafors så har jag mina träningskläder så då ska jag försöka komma igång med powerwalk. Ska testa att gå en kortare runda med vikter runt anklarna, se hur jobbigt det blir. Brorsan sa att det är jobbigare än man tror.

Men, jag ska försöka komma igång. Både för rygg och knän, men även för vikten. Jag måste gå ner i vikt.. Tror att jag ska köpa hem äppelcidervinäger och dricka ca 20 minuter innan maten, det ska tydligen vara bra, så vi får se. Jag känner mig en smula desperat.

Känner mig fet som en gris.. Jag kan inte ha mina kläder, allt är för litet. Eller, ett par jeans kan jag ha men inte knäppa översta knappen, ett par kan jag ha men de är trasiga och ett par kan jag ha, som jag fick av en vän. Men, bland mina kläder som jag inte har här, det är typ 5 par jeans men jag får inte upp dom över höfterna.

Så, målet är så klart att jag ska komma i dom. Så jag måste börja röra på mig… Göra som vi gjorde när vi tränade, börja dagen med en kopp kaffe som ökar förbränningen, sen en powerwalk på minst en timme – varje dag oavsett väder.

Fast, om det spöregnar eller så, då kommer jag ersätta det med träning inne. Här finns hantlar och vikter som man fäster runt anklarna, sen som en rulle som man ligger på och lyfter ena benet typ.. Sen vet jag inte. Men det finns mycket man kan göra,.

Något jag saknar är att göra squats, men det går inte med knät. Tyvärr.. Det finns en låt som är helt perfekt att köra när man gör squats, Flower med Moby. Man gör övningarna i takt med låten och hur texten går. Det är brutalt jobbigt måste jag säga, men den övningen ger resultat snabbt.

Så, går jag ner så kommer jag att må lite bättre, det vet jag ju efter hur jag mådde Då. Visst, jag blir inte frisk i skallen direkt, men jag kan göra så simpla saker som att duscha utan att äcklas över mig själv. Nu kan jag inte det, jag måste ha en duschsvamp så jag slipper röra mig själv.

Jag äcklas verkligen. Jag vill gå ner ca 25 kg, då kan jag ha mina kläder igen. Det låter mycket, men så är det. Nu väger jag nästan 3 siffrigt och det är inte okej.

Men men.

Mitt resultat… Får mig att gråta

4 thoughts on “Sjukgymnastik hemma

  1. Kämpar också med vikten nu, har gått ner 10,5 kg sen 9/1. Men jag har mycket att gå ner i vikt också så det går väl lite fortare i början.
    Det är kämpigt. Men en bra början är att inse att man behöver ta tag i det 🙂

    • Hur har du gått ner så mycket på så kort tid? Jag väger i dagsläget 98 kg till 178 cm och jag vill ner till 75 typ.. Var där ett tag men sen gick jag upp jättemycket på kort tid. Brukar visserligen gå upp i vikt när jag är inlagd, blir väl att man köper för mycket godsaker.. Sen medicinförändringar

  2. Jag brukar riva färsk ingefära i vatten och skvätta i lite citron. Har hört att det ger förbränningen en liten push, och så är det inflammationsdämpande också 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *